Cara Bertanam Sayuran Dalam Polibeg yang Benar

Selama ini untuk memenuhi keperluan rumah tangga, para ibu sering memanfaatkan lahan sempit di pekarangannya untuk ditanam dengan budidaya sayur-sayuran yang mudah ditanam dan dirawat. Media tanam merupakan salah satu faktor penting yang sangat menentukan dalam kegiatan bercucuk tanam. Media tanam akan menentukan baik buruknya pertumbuhan tanaman yang pada akhirnya mempengaruhi hasil pengeluaran. Tetapi ada kalanya para ibu mengalami kesukaran mendapatkan tempat untuk bertanam, terlebih di bandar besar yang padat penduduk. Cukup jarang rumah di bandar besar yang mempunyai halaman atau pekarangan, apalagi yang boleh ditanam.

Cara Bertanam Sayuran Dalam Polibeg
Cara Bertanam Sayuran Dalam Polibeg
Menanam sayur-sayuran dalam polybag atau periuk mula-mula hanya dilakukan secara sambil lalu saja sebagai hobi masa lapang. Jumlahnya sangat terhad, kerana hanya untuk memenuhi keperluan sendiri. Padahal, bertanam sayur-sayuran dalam periuk boleh dilakukan secara besar-besaran dengan hasil yang baik, sehingga boleh juga dilakukan untuk usaha komersial. Untuk itu boleh dipakai polybag (plastik hitam) dengan pertimbangan tidak usah membeli periuk yang lebih mahal harganya.

Secara umum, nyaris semua tanaman boleh ditanam di dalam beg poli, tetapi yang lazim adalah tanaman hiasan. Dengan sempitnya lahan yang boleh ditanam, banyak orang yang mula menanam sayur-sayuran dalam beg poli. Selama ini, sayur-sayuran yang ditanam dalam pot terbatas pada cili atau tomato sahaja. Padahal sebenarnya hampir semua jenis sayur-sayuran boleh ditanam dalam pot dan hasilnya juga cukup bagus.

Tanaman dalam pot cukup mudah rawatannya kerana boleh dipindah-pindah, diletak di tempat yang kita kehendaki, atau kalau perlu diganti potnya dengan yang lebih besar. Tanah yang sudah berkurang kesuburannya boleh diganti dengan tanah kebun yang lebih subur. Yang dimaksudkan dengan pemeliharaan tanaman bukanlah sekadar merawat tanaman yang sedang diserang penyakit sahaja, tetapi meliputi penyelenggaraan secara lengkap, mulai dari menaruh polybag, menyiram tanaman, menyiang rumput, mendangir (menggemburkan) tanah, memupuk, memberantas hama dan penyakit, sehingga dengan membongkar tanah polybag lama dan menggantikannya dengan yang baru.

Dengan memakai beg poli kita tidak perlu lagi mengolah tanah yang akan ditanam. Cukup mencampur tanah kebun dengan kompos atau pupuk kandang dan pasir dengan perbandingan 1: 1: 1 dan diisikan ke dalam polybag. Polybag diatur agar nantinya boleh berdiri tegak. Sebelum diisi dengan tanah, beg poli perlu dilubangi dulu dengan pelubang kertas untuk mengalirkan air yang berlebihan. Polybag diisi dengan tanah sampai kira-kira 5 cm di bawah permukaan beg poli. Dibanding dengan pot, penggunaan beg poli jauh lebih murah. Sayur-sayuran yang ditanam dalam polybag mudah kita berpindah ke tempat yang kita kehendaki. Kalau ada serangan perosak atau penyakit yang ganas, tanaman boleh diselamatkan ke tempat yang lebih selamat.
Show Comments