Cara Budidaya Penanaman Buah Timun dari Thailand

Thailand saat ini berpenduduk ± 62 juta jiwa orang. Penduduk Thailand biasa mengambil makanan yang sama dengan penduduk negara lain di kawasan tropika. Mereka memasak berbagai macam masakan dan saling berkongsi dengan yang lain. Salah satu masakan mereka yang terkenal adalah Man Preg (Indonesia: sambal) dengan bumbu sayur - sayuran.
Cara Penanaman Timun Dari Thailand
Cara Penanaman Timun Dari Thailand
Sayur yang terpenting adalah timun. Sehingga penduduk Thailand menkonsumsi timun dalam jumlah besar, yang apabila ia dianggap keperluan timun dalam bentuk benih sekitar 60 - 80 tan / tahun. Berdasarkan varietasnya, tanaman timun dapat dibagi menjadi 3 (menurut ukurannya), tetapi petani di Thailand juga membezakan berdasarkan lokasi tanam, seperti:

  • Kelainan saiz kecil Panjang ± 7 - 9 cm dan garis pusat 3.5 cm, berwarna hijau muda / terang dengan garis - garis putih. Petani di Thailand biasa menanam di tanah tanpa menggunakan lanjaran.
  • Kelainan saiz medium Panjang ± 13 - 15 cm dan diameter 4 cm. Warna buah hijau terang, petani di Thailand biasa menanam dengan menggunakan lanjaran.
  • Kelainan saiz panjang Panjang ± 18 - 22 cm, dan garis pusat 4 - 4.5 cm.

Petani di Thailand biasa melakukan budidaya tanam dengan menggunakan lanjaran. Kelainan yang banyak ditanam adalah Hercules, Asian Star, Titan dan Ninja.

AREA TANAM TIMUN DI THAILAND

Thailand bahagian tengah

Petani Thailand di daerah ini menyukai jenis saiz kecil, mereka menanam dengan mengggunakan bedengan dan terdapat pengairan diantara bedengan. Beberapa kawasan di daerah ini menanam pelbagai saiz panjang dan pengairan dengan menggunakan sprinkle, seperti di Nakornphatom, Supanburi, Angthong, Ratchaburi, Nakornnayok, Lopburi, dll.

Thailand bahagian Utara - Timur

Petani di daerah ini menyukai tananam timun pelbagai saiz medium dan pelbagai saiz panjang. Menanam timun dengan menggunakan lanjaran. Seperti di kawasan Nakornratchasima, Korn Kaen, Burirum, Surin, Ulbolratchathani, Yasothorn, Nongkai, dll.

Thailand bahagian Utara.

Petani di daerah ini menanam timun kelainan ukuran panjang dengan menggunakan lanjaran, seperti di daerah: Chiang Mai, Cjhinag Rai, Tak, Sukothai, dll.

Thailand bahagian Selatan

Di daerah ini mempunyai iklim seperti di Indonesia dengan 2 musim. Musim hujan dan musim kemarau. Petani di daerah ini menanam timun pelbagai saiz panjang dan ditanam dengan menggunakan lanjaran.

Cara Penanaman Timun Dari Thailand

1. Sediakan tanah

Pertama kali tanah diolah dan dikeringkan selama 7 hari, kemudian dioalh kembali dengan diberi pupuk dengan formula 15 - 15 - 15 kira-kira 300 Kg / Ha (5 sacks) kemudian ditutup dengan sungkupan plastik.

2. Penanaman benih

Selepas memilih benih timun dengan menggunakan kelainan yang bagus seperti Hercules, Asian Star, Ninja, Titan, kemudian membuat lubang pada sungkupan plastik dengan jarak antar lubang 35 - 40 cm, dan ditanam dengan sistem dua baris tiap rumah pekerja (double row).

3. Pengairan dan rawatan

Pengairan dilakukan / diberikan diantara bedengan dan sebelum transplanting dengan pemberian air di setiap lubang tanam. Selepas itu benih ditanam 1 - 2 benih / lubang.2 - 3 hari kemudian, semua benih telah tumbuh dan diberi air setiap pagi. Setelah berumur lebih dari 10 hari, diberikan pengairan diantara bedengan dan dilakukan setiap 2 hari sekali. Pada umur 13 - 15 hari selepas tanam, diberi pupuk dengan formula 15 - 15 - 15 sebanyak 150 Kg / Ha, dengan cara dikocorkan dan melakukan pemangkasan pucuk lateral pertama hingga kelima. Kemudian diberi lanjaran tiap lubang. Setelah tanaman berumur sekitar 20 hari setelah tanam, tanaman timun akan tumbuh secara berperingkat iaitu kira-kira 15 cm / malam (panjang dari pucuk utama).

4. Semburan pesti-sida dan pupuk daun

Pada umur 7 - 10 hari disembur dengan Kocide 10 gr + Mamigro 12 - 9 - 6 30cc + Fitomic 20 cc dilarutkan dalam 16 liter air.

  • Pada umur 15 hari disembur dengan Kocide 10 gr + Starmyl 20 gr + Mamigro 12 - 9 - 6 30 cc + Fitomic 30 cc dilarutkan dalam 16 liter air.
  • Pada umur 20 - 22 hari disembur dengan Starmyl 30 gr + Winder 20 gr + Mamigro 21 - 21 - 21 30 cc + Fitomic 40 ccdilarutkan dalam 16 liter air.
  • Pada umur 25 - 30 hari disembur dengan Starmyl 35 gr + Winder 30 gr + Mamigro 21- 21 - 21 30 cc + Fitomic 40 cc dilarutkan dalam 16 liter air.

5. Tuai dan pembungkusan

Pada umur 30 - 35 hst, timun boleh dituai dengan menggunakan pisau. Potong tangkai bahagian atas buah timun (agar tanaman berumur panjang / boleh menuai sampai beberapa kali). Buah timun dikemas dalam PLASIK transparant dengan berat 10 kg / pack.

Tuaian sebaiknya dilakukan setiap hari agar mendapatkan bentuk dan saiz buah yang bagus dan batang tanaman dapat tumbuh terus. Tuaian boleh dilakukan 25 - 30 kali / tanaman.
Show Comments