Panduan Teknis Cara Penanaman Buah Melon yang Benar

Melon (Cucumis melo) termasuk dalam suku timun-timunan. Masih satu kerabat dengan semangka, blewah dan timun suri. Seperti halnya suku timun-timunan lain, tembikai tumbuh menjalar tetapi tidak boleh memanjat. Bila tidak disokong kuat, tanaman ini akan tumbuh menjalar di atas permukaan tanah.

Tempat yang sesuai untuk penanaman melon berada pada julat ketinggian 250-700 meter dari aras laut. Bila ketinggian kurang dari 250 meter, tanaman tembikai cenderung menghasilkan buah yang kecil. Sedangkan di dataran tinggi dengan suhu dibawah 18oC, tanaman ini sukar untuk berkembang.

Tanaman melon menghendaki tahap kelembapan udara 50-70%. Suhu rata-rata yang sesuai untuk penanaman melon berkisar 25-30oC dengan curah hujan 1500-2500 mm / tahun. Kualitif buah tembikai akan semakin baik apabila terdapat perbezaan suhu siang dan malam cukup signifikan.

Jenis buah tembikai

Panduan teknikal penanaman melon
Panduan teknikal penanaman melon
Jenis buah melon sangat berbeza-beza. Namun hanya 3 kultivar yang popular ditanam, yakni reticalatus, inodorus dan cantalupensis.

  • Reticalatus. Jenis melon ini merupakan kultivar paling popular. Bentuknya membulat dengan kulit buah berwarna hijau dan teksturnya berjala, seperti terlapisi jaring. Daging buah berwarna hijau muda hingga jingga.
  • Inodorus. Jenis ini mempunyai kulit buah yang mulus tidak berjala. Bentuknya bulat hingga bujur. Warna kulit buah kuning hingga kuning pucat kehijauan. Warna dagingnya ada yang hijau, oren hingga putih. Daging buah tidak beraroma.
  • Cantalupensis. Jenis ini mempunyai kulit buah yang bergelombang seperti labu, atau disebut berjuring. Daging buah berwarna kuning atau oren, aromanya sangat kuat. Blewah termasuk dalam jenis ini.

Nurseri tanaman melon

Tanaman melon untuk penanaman biasanya disebarkan secara generatif dari biji atau benih. Untuk penanaman tembikai seluas satu hektar diperlukan bibit tanaman sekitar 16.000- 20,000 pokok atau setara dengan 500-700 gram benih melon.

Sebelum ditanam benih perlu dicambahkan terlebih dahulu. Caranya dengan merendam benih dalam air panas selama 6-8 jam. Bila benih belum mengandung racun kulat, boleh ditambah fungisida ke dalam air rendaman sesuai dosis.

Selepas direndam benih ditoskan dan ditebarkan diatas kain basah atau kertas surat khabar yang telah dibasahkan. Biarkan selama 1-2 hari sehingga benih bercambah. Jaga kelembapan kain atau kertas akhbar tersebut. Bila kelihatan kering percikan air secukupnya.

Kemudian siapkan polybag kecil atau baki nurseri. Isi dengan media tanam berupa campuran tanah dengan kompos atau pupuk kandang dengan perbandingan 2: 1, lihat cara membuat media nurseri. Benamkan biji tembikai sedalam 1-2 cm ke dalam media tanam tersebut.

Tempat persemaian sebaiknya dilindungi dengan bumbung plastik bening atau sungkup. Hal ini diperlukan agar bibit yang tumbuh dilindungi dari terik matahari yang berlebihan dan kucuran air hujan langsung. Media persemaian harus terus dikawal dan diperhatikan agar kelembapannya terjaga. Sirami secara teratur tetapi jangan terlalu basah.

Proses pembenihan biasanya berlangsung sehingga 10-14 hari. Atau ditandai dengan tumbuhnya 2-3 helai daun. Pada fasa ini bibit sudah siap dipindahkan ke lokasi penanaman.

Penyediaan tanah dan penanaman

Tanah untuk penanaman melon sebaiknya dibajak terlebih dahulu untuk melicinkan bongkahan tanah. Kemudian bentuk bedengan dengan lebar 100-120 cm, tinggi 30-50 cm, panjang 10-15 meter dan jarak antar bedengan 50-60 cm.

Selepas itu berikan pupuk dasar berupa baja kompos atau pupuk kandang sebanyak 15-20 tan / hektar. Tambahkan juga ZA, KCl dan SP-36 masing-masing 375 kg, 375 kg dan 250 kg untuk setiap hektarnya. Campurkan baja tersebut di atas bedengan dan aduk hingga merata dengan tanah bedengan. Biarkan tanah tersebut selama 2-4 hari.

Bila pH tanah yang akan digunakan untuk penanaman melon kurang dari 5, berikan dolomit atau kapur pertanian sebanyak 2 tan per hektar. Campurkan dengan tanah bedengan sekurang-kurangnya 2-3 hari sebelum membaja asas.

Selanjutnya tutup bedengan dengan plastik mulsa hitam perak. Warna hitam menghadap ke tanah dan warna perak ke bahagian luar. Buat lubang tanam di atas mulsa tersebut. Dalam setiap bedengan terdapat dua baris lubang tanam dengan jarak antar baris 60 cm dan jarak antara lubang dalam satu baris 50-60 cm. Penutupan mulsa minimum perlu dilakukan 2 hari sebelum penanaman.

Langkah seterusnya tanam bibit yang telah disiapkan. Satu bibit untuk setiap lubang tanam. Kemudian siram untuk agar tidak layu kerana kekeringan. Penanaman sebaiknya dilakukan di sore hari ketika matahari tidak terlalu terik.

Rawatan penanaman melon

a. Pemasangan ajir

Untuk menghasilkan buah yang baik, tanaman harus disokong kuat dengan ajir atau tongkat dari bilah buluh. Fungsinya agar buah yang dihasilkan tidak bersentuhan dengan permukaan tanah. Selain itu agar terjadi penetrasi cahaya matahari ke seluruh bahagian tumbuhan.

Pemasangan ajir hendaknya dilakukan sebelum tanaman tumbuh besar. Biasanya sebelum umur tanaman 3 hari terhitung sejak pertama ditanam. Hal ini dimaksudkan agar ajir yang dipasang tidak melukai akar tanaman.

Siapkan ajir sepanjang 1.5 meter. Tancapkan ajir tersebut pada lubang tanam secara menyerong, ujung atasnya condong ke arah dalam bedengan. Sehingga ajir-ajir tersebut saling bersilangan, membentuk huruf X. Kemudian siapkan bilah buluh yang lebih panjang dan letakkan secara melintang diantara silangan ajir-ajir tersebut, ikat dengan tali rafia.

b. Menyiram

Menyiram yang teratur sangat diperlukan dalam penanaman tembikai. Menyiram hendaknya dilakukan setiap petang hingga umur tanaman satu minggu. Selanjutnya menyiram dilakukan setiap dua hari sekali.

Ketika musim hujan perparitan harus berfungsi dengan baik. Jangan biarkan tanah tergenang air. Tanaman melon tidak menghendaki tanah yang terlalu basah.

c. Pemupukan susulan

Pemupukan susulan diperlukan mulai tanaman berumur satu minggu. Pupuk yang diberikan sebaiknya berbentuk cecair. Baja padat boleh dilarutkan terlebih dahulu. Baja yang digunakan boleh pupuk cair organik atau baja kimia buatan.

Pupuk susulan dengan baja kimia buatan diberikan sebanyak 6 kali. Baja dilarutkan dalam air kemudian menyiramnya pada tanaman. Dosis pemupukan 200-250 ml / tanaman. Berikut jadual keperluan baja untuk penanaman melon:
Panduan teknikal penanaman melon
Pemupukan

d. Penyerbukan buatan

Pada musim kemarau pendebungaan dilakukan oleh serangga pendebunga. Namun saat musim hujan biasanya intensitas serangga pendebunga berkurang. Untuk mendapatkan kualiti yang baik lakukan pendebungaan buatan.

Penyerbukan buatan dilakukan pada pagi hari, sebelum pukul 10. Bila terlalu siang tunas bunga sudah agak layu atau menutup. Lakukan pendebungaan buatan pada bunga betina, terutama bunga yang ada pada cabang ke-9 hingga ke-13. Dalam satu pokok sekurang-kurangnya boleh ditumbuhkan 3-4 calon buah. Kemudian disaring lagi, sehingga buah yang dipelihara sampai tuaian cukup 1-2 per pohon, bergantung saiz buahnya. Bila saiz buahnya besar, cukup satu per pohon.

e. Perosak dan penyakit

Budidaya Penanaman Buah melon di kawasan tropika seperti Indonesia cukup terdedah dengan serangan perosak dan penyakit. Perosak yang biasa menyerang penanaman melon antara lain kutu daun, lalat buah, ulat daun, thrips, tungau. Sedangkan penyakit yang menyerang antara lain antraknosa, busuk buah, busuk batang dan mozek.

Untuk mengelakkan serangan perosak dan penyakit lakukan kultur teknikal seperti putaran tanaman, pemupukan berimbang dan menjaga kebersihan kebun. Bila perosak dan penyakit telah menyerang semburan dengan racun perosak yang sesuai. Boleh racun perosak organik atau racun perosak sintetik. Lakukan semburan sesuai dengan dosis anjuran.

Penuaian

Biasanya penanaman melon siap dituai selepas berumur 3 bulan. Ciri-ciri melon siap tuai untuk jenis reticalatus antara lain serat jala pada permukaan kulit tampak jelas dan kasar, permukaan kulit sekitar tangkai kelihatan retak-retak, warna kulit hijau kekuningan dan sudah mengeluarkan aroma.

Buah tembikai sebaiknya dipetik pada tahap kematangan 90% atau kira-kira 3-7 hari sebelum matang penuh. Hal ini berguna untuk memberikan waktu lebih pada pengagihan.

Kerja memetik dilakukan dengan memotong tangkai buah dengan pisau atau gunting. Tangkai dipotong seperti huruf T, jadi bahagian yang dipotong adalah yang mengarah pada daun bukan pada buah. Penuaian sebaiknya pada pagi hari sekitar pukul 8-11 dan dilakukan secara beransur-ansur. Pilih buah yang benar-benar telah siap dituai.
Show Comments