Cara Penanaman Tanaman Pisang Kepok yang Benar

Pisang boleh jadi merupakan jenis buah yang paling umum ditemui tak hanya di bandar tetapi sampai ke pelosok desa. Ada pelbagai jenis buah pisang salah satunya adalah pisang kepok. Jenis yang satu ini mempunyai ciri-ciri bentuk buah yang cenderung pipih dan tidak bulat memanjang seperti varian pisang lain tanaman pisang termasuk dalam family Musaceae. Nama lain dari pisang kepok sendiri adalah Musa x paradisiaca.

Berikut ini adalah cara penanaman piang kepok

Penanaman Tanaman Pisang Kepok
Penanaman Tanaman Pisang Kepok
Pemilihan Lokasi

Pemilihan lokasi spesifikasi tanah dan agroklimat yang sesuai bagi pertumbuhan dan perkembangan optimum tanaman pisang, pemilihan tanah yang bebas dari penyakit layu pisang / tanah endrmis, subur dengan lapisan top soil tanah yang cukup tebal, tanah bertekstur pasir, tanah aluvium dan banyak mengandung humus. Curah hujan berkisar 1500-3800 mm / tahun, kelembapan udara antara 80-88% dan suhu 22.8 ° C-32.4 ° C dengan intensitas penyinaran cahaya 40 - 58 lux, untuk PH tanah sendiri berkisar antara 4.5 - 6 , 5 dan cerun tanah maksimum 35%.

Penentuan Waktu Tanam

Masa tanam terbaik untuk Pisang Kepok adalah awal musim hujan sampai tiga bulan selepas itu. Untuk tiap daerah berbeza - beza untuk musim hujannya, sebaiknya meminta bantuan pejabat meteorologi daerah setempat untuk dapat menentukan awal musim hujan atau disebut bulan basah.

Pembersihan (Penyiapan Lahan)

Bersihkan lahan dari benda - benda dan ranting yang akan menggangu sistem perakaran tanaman maupun menghalang penyerapan unsur makanan, buang sisa - sisa tumbuhan, daun - daun dan ranting bekas mencantas yang boleh menjadi sumber penularan perosak dan masukan kedalam lubang yang cukup dalam berukuran 2x2x2 m.

Penyiapan saluran air atau parit kebun yang bebas dari rumput, sampah dedaunan serta kayu yang menyumbat ini digunakan untuk perparitan yang baik.

Penentuan Jarak Tanam dan Penganjiran

Dalam proses ini dimaksudkan untuk memperoleh kedudukan tanam sehingga diperoleh populasi tanaman sesuai dengan standard yang ditetapkan dengan menggunakan ajir. Terciptanya jarak tanam yang optimum bagi tumbuhan tanaman pisang kepok.

Penyediaan benih

Menyediakan benih yang berpotensi pengeluaran dan kualitinya tinggi, terjamin kemurnian (jenis kelainan), mempunyai peluang pasaran yang jelas, sehat / bebas dari hama penyakit, serta dalam jumlah yang cukup banyak.

Pembuatan Lubang Tanam

Pembuatan lubang sesuai dengan saiz yang ditetapkan, lubang dibuat dengan ukuran: Panjang = 50 cm, lebar = 50 cm, dalam 50 cm. Lubang dibuat dengan berukuran tersebut bertujuan untuk menyokong pertumbuhan dan perkembangan akar.

Penanaman

Pada proses penanaman pisang kepok ini iaitu proses meletakan benih pada lubang tanaman yang sudah dipersiapkan, sebelum mula menanan sebaiknya seluruh peralatan dicuci terlebih dahulu untuk mengelakkan penularan penyakit menggunakan diinfektan (chorox) campurkan Trichoderma sp. Dengan pupuk kandang / kompos dan sebahagian tanah kemudian dimasukan ke lubang tanam. Keluarkan benih pisang namun sebelum ditanam benih dicelupkan kedalam larutan 100 g Trichoderma sp., 10 liter air dan urea 10 g selama 15 minit. Bibit ditanam sampai sebatas 5 - 10 cm diatas pangkal batang. Penutupan lubang tanam, tanah bahagian atas (top soil) dimasukan terlebih dahulu baru disusuli dengan tanah bahagian bawah (sub soil). Penutupan lubang tanam dilakukan selepas 2 minggu lubang tanaman dibiarkan terbuka dan selepas 2 minggu padatkan tanah agar tanaman dapat berdiri kukuh.

Pengairan

Mengatur ketersediaan air sesuai dengan keperluan tanaman dan fasa pertumbuhan bagi perkembangan dan pertumbuhan tanaman yang optimum.

Penjarangan Anakan

Kegiatan ini bertujuan untuk menetapkan jumlah pokok / anakan dalam satu rumpun agar tanaman induk dapat tumbuh dan berkembang serta berproduksi secara optimum

Kriteria anakan yang dipilih antara lain:

  • Umur 4-6 bulan (selepas anakan tumbuh
  • Tinggi antara 20-40 cm.
  • Pertumbuhan tunas daun baik.
  • Pilih anakannya yang tumbuh disebelah luar dari pokok induk pada arah yang sama.

Penjarangan dilakukan setelah pokok induk berumur 30 minggu menyisakan dalam satu rumpun sebanyak 2-3 anakan. Anakan yang dipilih adalah anakan yang berasal dari pokok induk dengan umur berbeza (berselang 2-3 bulan). Cara mematikan anakan dilakukan dengan: potong anakan setakat 20 cm dari tanah, congkel bahagian tengah batang lalu tuangkan 2-3 ml (½ sudu teh) minyak tanah.

Kebersihan Tanah

Aktiviti membuang / mencabut dan mematikan Gulma yang tumbuh di sekitar tanaman, menjaga kebersihan kebun dari gulma dan bahagian tanaman yang sakit bertujuan untuk mengurangkan persaingan hara antara tumbuhan dengan tumbuhan penganggu (gulma) dan mengurangkan sumber jangkitan perosak dan penyakit.

Pemupukan dan Pembubunan

Pemumpukan bertujuan untuk memenuhi unsur hara tanaman dan perakaran boleh berkembang lebih baik.

Berikut prosedur pelaksanaan membaja:
  • Pemupukan I dilakukan satu bulan selepas penanaman dengan pupuk kandang 10 kg / lubang dan baja bukan organik (Urea = 50g, SP-36 = 30g).
  • Pemupukan ke II dan III dilakukan dua dan tiga bulan selepas penanaman dengan baja bukan organik (Urea = 50g, SP-36 = 30g dan KCI = 40g)
  • Pemupukan ke IV, berikan campuran pupuk kandang / kompos susulan 10 kg dan 500g Trichoderma sp. Per rumpun serta urea = 100g, KCL = 100g
  • Pemberian baja dilakukan dengan membuat parit sekeliling rumpun dengan jarak 50 cm dari pokok yang dilanjutkan dengan tanah bumbunan.

Pembrongosan

Membungkus buah sehingga diperoleh buah dengan permukaan kulit yang mulus dan mencegah serangan hama / penyakit pada buah.

Pemotongan Jantung Pisang

Pemotongan jantung pisang ini bertujuan untuk menoptimalkan penyerapan unsur hara oleh bakal buah dan mencegah penyakit layu darah.

Penafian

Aktiviti menyangga pohon pisang agar tidak rebah kerana beratnya buah dan gangguan fizikal lain (dalam hal ini bergantung dengan jenis dan besarnya tandan).

Tetapan Jumlah Daun

Memotong daun untuk menjaga saiz dan penampakan buah, untuk menghasilkan buah dengan saiz sesuai standard dan mengelakkan buah pecah. Sebelum memotong tinggalkan (6 - 8 daun) dan untuk daun yang telah tua atau kuning lalu potong daun dengan membentuk sudut 45 ° dan potong bahagian batang yang rebeh sehingga batang nampak bersih. Selepas itu kumpulkan daun yang dipotong lalu dibakar agar terhindar dari penyakit.

Penentuan Saat Menuai.

Mengamati keadaan fizikal dan fisiologi buah untuk menentukan masa tuaian karna sangat bergantung jarak dari pasaran untuk pasaran tempatan tahap kematangannya sekitar 90% sedangkan untuk pasaran antar pulau sekitar 80%

Tuaian

Pengambilan buah yang sudah menunjukan ciri (sifat khusus) matang panen bertujuan untuk mendapatkan buah yang segar. Masa penuaian pisang pada waktu pagi (jam 07.00 - 10.00) atau sore hari (jam15.00-17.00) dalam keadaan cerah. Tuaian tidak dianjurkan pada saat hujan kerana dapat meningkatkan serangan busuk buah dalam gudang simpanan.

Perlakuan Lepas Tuai

Simpanan sementara di rumah tuai dengan kemudahan penggantungan pisang tujuannya untuk menjaga kualiti tetap baik, terhindar dari noda getah dan kerosakan kerana gesekan antar tandan. Terhindar dari panas dan hujan dan juga jaga suhu rumah tuaian (jangan terlalu lembab) / cukup ventelasi
Show Comments