Cara Budidaya Penanaman Cendawan Tiram Putih

Penanaman cendawan tiram sangat sesuai untuk kawasan beriklim tropika seperti Indonesia. Pelaburan yang diperlukan untuk memulakan udaha penanaman cendawan tiram cukup murah dan boleh dilakukan secara beransur-ansur. Bahagian yang paling sukar adalah membuat baglog, media tanam yang telah diinokulaikan dengan benih cendawan.

Nama latin cendawan tiram adalah Pleurotus ostreatus, termasuk dalam kumpulan Basidiomycota. Disebut cendawan tiram kerana bentuk tajuknya menyerupai kulit tiram. Berwarna putih berbentuk setengah lingkaran. Di alam bebas, cendawan tiram putih biasa dijumpai pada batang-batang kayu yang sudah lapuk. Mungkin kerana itu, cendawan tiram sering disebut cendawan kayu.

Ada dua aktiviti utama dalam budidaya penanaman cendawan tiram. Tahap pertama adalah membuat media tanam dan menginokulasikan benih cendawan ke dalam media tanam tersebut. Sehingga media ditumbuhi miselium berwarna putih seperti kapas. Tahap kedua adalah menumbuhkan miselium tersebut menjadi badan buah.

Cara penanaman cendawan tiram putih
Cara penanaman cendawan tiram putih
Untuk pendatang baru, biasanya memulakan aktiviti penanaman dengan menumbuhkan baglog menjadi daging buah. Sementara perolehan, baglog yang siap tumbuh didapati dengan membeli dari pihak lain. Kemudian setelah usaha budidayanya berkembang dan jumlahnya banyak, baru cuba membuat baglog sendiri.

Dalam tulisan ini akan, saya akan mengulas langkah yang perlu dipersiapkan untuk memulakan penanaman cendawan tiram putih.

Menyiapkan Kumbung

Kumbung atau rumah cendawan adalah tempat untuk merawat baglog dan menumbuhkan cendawan. Kumbung biasanya berupa sebuah bangunan, yang diisi rak-rak untuk meletakkan baglog. Bangunan tersebut harus mempunyai kemampuan untuk menjaga suhu dan kelembapan.

Kumbung biasanya dibuat daripada buluh atau kayu. Dinding Kumbung boleh dibuat dari gedek atau papan. Bumbungnya dari jubin atau sirap. Jangan menggunakan atap asbestos atau seng, kerana bumbung tersebut akan mendatangkan panas. Sedangkan bahagian lantainya sebaiknya tidak ditampal. Agar air yang digunakan untuk menyiram cendawan boleh meresap.

Di dalam Kumbung dilengkapi dengan rak berupa kisi-kisi yang dibuat bertingkat. Rak tersebut berfungsi untuk menyusun baglog. Rangka rak boleh dibuat daripada buluh atau kayu. Rak diletakkan berjajar. Antara rak satu dengan yang lain dipisahkan oleh lorong untuk rawatan.

Ukuran ketinggian ruang antar rak sebaiknya tidak kurang dari 40 cm, rak boleh dibuat 2-3 tingkat. Lebar rak 40 cm dan panjang setiap ruas rak 1 meter. Setiap ruas rak sebesar ini boleh memuatkan 70-80 baglog. Keperluan rak disesuaikan dengan jumlah baglog yang akan ditanam.

Sebelum baglog dimasukkan kedalam Kumbung, sebaiknya lakukan persiapan terlebih dahulu. Berikut langkah-langkahnya:

  • Bersihkan Kumbung dan rak-rak untuk menyimpan baglog dari kotoran.
  • Lakukan pengapuran dan semburan dengan racun kulat di bahagian dalam Kumbung. Diamkan selama 2 hari, sebelum baglog dimasukkan ke dalam Kumbung.
  • Selepas bau ubat hilang, masukkan baglog yang sudah siap untuk ditanam. Seluruh permukaannya sudah tertutup serabut putih.

Menyiapkan baglog

Baglog merupakan media tanam tempat meletakkan benih cendawan tiram. Bahan utama baglog adalah serbuk gergaji, kerana cendawan tiram termasuk cendawan kayu. Baglog dibungkus plastik berbentuk silinder, di mana salah satu hujungnya diberi lubang. Pada lubang tersebut cendawan tiram akan tumbuh menyembul keluar.

Pada usaha penanaman cendawan tiram skala besar, petani cendawan biasanya membuat baglog sendiri. Namun bagi petani pemula, atau petani dengan modal terhad biasanya baglog dibeli daripada pihak lain. Sehingga petani boleh fokus menjalankan usaha penanaman.

Saat ini, baglog cendawan tiram yang berbobot sekitar 1 kg dijual dengan harga Rp. 2.000-2.500. Adapun bila ingin membuat sendiri sila baca cara membuat baglog cendawan tiram.

Cara merawat baglog

Terdapat dua cara menyusun baglog dalam rak, yakni diletakkan secara menegak di mana lubang baglog menghadap ke atas. Dan secara mendatar, lubang baglog menghadap ke samping.

Kedua-dua cara ini mempunyai kelebihan masing. Baglog yang disusun secara mendatar lebih aman dari siraman air. Bila menyiram berlebihan, air tidak akan masuk ke dalam baglog. Selain itu, untuk melakukan penuaian lebih mudah. Hanya saja, penyusunan mendatar lebih menyita ruang.

Berikut cara-cara rawatan penanaman cendawan tiram adalah sebagai berikut:

  • Sebelum baglog disusun, buka terlebih dahulu cincin dan kertas penutup baglog. Kemudian diamkan kurang lebih 5 hari. Bila lantai diperbuat daripada tanah lakukan menyiram untuk menambah kelembapan.
  • Selepas itu, potong hujung baglog untuk memberikan ruang pertumbuhan lebih lebar. Biarkan selama 3 hari jangan dulu disiram. Menyiram cukup pada lantai sahaja.
  • Lakukan menyiram dengan penyembur. Menyiram sebaiknya membentuk kabut, bukan titisan-titisan air. Semakin sempurna pengabutan semakin baik. Kekerapan menyiram 2-3 kali sehari, bergantung suhu dan kelembapan Kumbung. Jaga suhu pada julat 16-24oC.

Tuaian penanaman cendawan tiram

Bila baglog yang digunakan permukaannya telah tertutup sempurna dengan miselium, biasanya dalam 1-2 minggu sejak pembukaan tutup baglog, cendawan akan tumbuh dan sudah boleh dituai. Baglog cendawan boleh dituai 5-8 kali, bila perawatannya baik. Baglog yang mempunyai berat kira-kira 1 kg akan menghasilkan cendawan sebanyak 0,7-0,8 kg. Selepas itu baglog dibuang atau boleh dijadikan bahan kompos.

Penuaian dilakukan terhadap cendawan yang telah berkembang dan membesar. Tepatnya bila ujung-ujungnya telah dilihat meruncing. Namun tudungnya belum pecah warnanya masih putih bersih. Bila masa tuaian lewat setengah hari saja maka warna menjadi agak kuning kecoklatan dan tudungnya pecah. Bila sudah seperti ini, cendawan akan cepat layu dan tidak tahan lama. Jarak tuaian pertama ke musim menuai berikutnya berkisar 2-3 minggu.
Show Comments