Cara Budidaya Bawang Merah Secara Lengkap dan Tepat

Beberapa waktu terakhir bawang merah menjadi perhatian berkenaan dengan turun naik harga, bekalan dan permasalahan bawang merah import. Keperluan akan bawang merah setiap tahunnya terus meningkat, dan diwaktu tertentu akan meningkat tajam. Untuk memendekkan jalur pengedaran bawang merah, kerajaan membangunkan komoditi ini di luar kawasan pengeluar utama (Jawa dan Sumatera) diantaranya Kalimantan, Sulawesi dan NTT.

Kalsel mempunyai pelbagai tipologi tanah yang berpotensi dan sesuai untuk pembangunan komoditi bawang merah ini, diharapkan nantinya komoditi ini mampu memberikan sumbangan yang tinggi terhadap perkembangan ekonomi daerah dan sebagai sumber pendapatan serta membuka peluang kerja.

Budidaya Bawang Merah Secara Lengkap dan Tepat
Budidaya Bawang Merah
Sosialisasi dan pemasyarakatan di Kalsel dilakukan diawal tahun 2012, pelaksanaan demplot di beberapa daerah yang berpotensi dilaksanakan ditahun 2013. Untuk mencapai kejayaan pengembangang komoditi ini harus merujuk pada keadaan eksisting daerah, sebagai bahan analisa untuk membuat "platform" pembangunan yang terintegras, diantaranya:

Ketersediaan benih, daripada analisa usaha lebih dari 50% kos pengeluaran diperuntukkan bagi benih, oleh itu kita perlukan pengeluaran dan pemprosesan benih sumber sendiri untuk mengurangkan pergantungan benih dari P. Jawa. Jenis yang dipilih harus selektif, pilihan raya lahan mendekati dengan keadaan dari daerah asal, di mana.

Alih teknologi produksi.budidaya, Teknik dan teknologi penanaman serta pasca panen bawang merah belum familiar bagi petani di Kalsel.

Keadaan agroklimat dari segi morfologi dan fisiologi hasil tuaian kemungkinan boleh berlaku sedikit perbezaan dari keterangan uji pemerhatian, kerana perbezaan mikroklimat.

Agro-ekologi. Suatu komodias tentunya mempunyai perosak / OPT tertentu, tentunya mempunyai kesan pada ekologi alam sekitar. Perosak baru akan muncul dan kemungkinan boleh merubah tatanan / komposisi serangan perosak yang sudah berkala diketahui petani tempatan serta berpengaruh pada komoditi sayur-sayuran lain.

Teknologi Budidaya Bawang Merah

Syarat Tumbuh

Budidaya Tanaman bawang merah tumbuh optimum dengan ketinggian 0-400 m dpl, tempat terbuka tanpa naungan dengan lampu kurang lebih 70%, bawang merah memerlukan sinar matahari cukup panjang, tiupan angin sepor-sepoi berpengaruh baik bagi tanaman terhadap kadar fotosintesis dan pembentunkan umbi, bawang merah tumbuh baik pada tanah subur, gembur, banyak mengandung bahan organik, jenis tanah lempung berpasir, pH 5,5-6,5, drainasi dan serasi dengan baik.

Bawang merah boleh ditanam di lahan pasang surut dengna membuat parit dengna ketinggian befengan atau diatas rata-rata air tanah, bawang merah memerlukan banyak air untuk pertumbuhan tetapi tidak suka tanah yang becek atau tergenang.

Untuk tanah darat atau tegalan perlu disipakan sumur mata air cetek (beje / tabukan) disekitar kawasan pertanaman untuk menyiram.

Sesuai keadaan iklim di Kalsel pertanaman dapat dilaksanakan pada akhir musim hujan bulan April - Jun dan pada saat musim kemarau bulan Julai - Ogos.

Pemprosesan Tanah

Lahan Pasang Surut / Sekitar Rawa

Dibuat empangan arah Timur-Barat dengan lebar 100-175 cm dan panjang sesuai keadaan tanah, jarak antar bedengan 40 - 50 cm, kedalaman parit 50 - 60 cm. Tanah yang telah dicangkul kasar dilakukan pengeringan lebih dulu, untuk meningkatkan kesuburan, pengolahan lahan dilakukan 2-3 kali sehingga gembur dan struktur tanah di bedengan menjadi serbuk, untuk menaikkan pH dilakukan pengapuran dengan dolomit / kapatan saiz 1 - 1.5 tan / ha diberikan pada olah tanah pertama.

Lahan Darat

Tanah dibajak / traktor atau dicangkul sedalam 20 -30 cm, kemudian dibuat bedengan setinggi 25-35 cm, lebar 100-150 cm, jarak antar bedengan 40-50 cm. Tanah diolah hingga gembur dan dilakukan pengapuran dengan takaran 0.5 - 1 tan / ha.

Persiapan Benih

Benih yang siap tanam ialah yang telah di simpan selama 2-3 bulan, umbi mempunyai titik-titik tumbuh akar atau telah muncul tunas-tunasnya. Selain itu umbi juga harus berasal dari tanaman yang sihat dan dituai pada usia tua, yang ditandai dengan warna merah terang dan pada berisi (tidak kisut). Jika umbi terasa lembut atau kurang padat pada saat di pegang, bermakna umbi tersebut berasal dari tanaman yang belum terlalu tuda saat dituai.

Keperluan benih berkisar 0.8 - 1.2 tan / ha bergantung saiz benih dan jarak tanam. Berat umbi dibezakan menjadi 3 kategori, iaitu: umbi saiz kecil 2.5 - 5 g, sedang 5 - 7.5 g dan besar> 7.5 g. Untuk benih sebaiknya yang tidak terlalu besar (saiz sedang). Umbi yang terlalu kecil akan mudah busuk jika ditanam, selain itu bibit yang bersaiz kecil akan menghasilkan tanaman yang pertumbuhannya kurang baik dan hasilnya sedikit. Umbi yang besar akan menghasilkan pertumbuhan yang cepat dan sihat namun harganya jauh lebih mahal.

Penanaman

Sebelum ditanam, kulit luar benih yang kering dan sisa-sisa akarnya harus dibuang. Untuk umbi yang belum bercambah bahagian hujung umbi dipotong dengan pisau kuran lebih 1/3 - 1/4 bahagian dari panjang umbi. Saat memotong haruslah hati-hati agar tunasnya tidak ikut terpoton. Tujuan dilakukan pemotongan adalah agar umbi tumbuh merata, merangsang tumbuhnya tunas, mempercepat tumbuhnya tanaman, merangsang tumbuhnya umbi samping dan mendorong terbentuknya anakan. Sebelum umbi ditanam, luka bekas luka harus dikeringkan terlebih dahulu untuk mencegah terjadinya pembusukan.

Dibuat lubang-lubang menggunakan penugal kecil jarak tanam 15 x 15 cm atau 15 x 20 cm. Bibit dibenamkan 2/3, pabila terlalu dalam akan mudah mengalami kerosakan. Hujung umbi sedikit ditutup dengan tanah, jika terlalu tebal tanah yang menutupinya akan menghambat pertumbuhan tanaman. Selepas penanaman selesai, bedengan disiram dengan air, umbi akan terus berkembang selepas 5-7 hari.

Pemupukan

Pupuk Dasar

Pupuk dasar diberikan 3-4 hari sebelum yakni pada olah tanah terakhir, komposisi baja berupa: baja organik (tahi ayam) 5 tan / ha, SP-36 300 kg / ha, KCL 100 kg / ha dan Urea 50 kg / ha. Pemberian ternik atau Furadan 3G sebanyak 20 - 5- kg / ha untuk Nematisida dan perosak dalam tanah.

Pupuk Susulan

Pemupukan dilakukan setelah pendangiran atau pembersihan gulma, pemberian pupuk diberikan disela tanaman dengan membuat larikan, baja dicampur dan aduk merata.

  • Pemupukan I (15 hari selepas ia tanam), Komposisi baja: Urea 50 kg / ha, KCL sebanyak 100 kg / ha dan ZA 100 kg / ha.
  • Pemupukan II (25 hari setelah tanam), komposisi baja: KCL 100 kg / ha dan ZA 300 kg / ha.

Penyelenggaraan

  • Penyiangan dan pembersihan gulma dilakukan 3 kali yakni 2 minggu, 4 mnggu dan 6 minggu setelah tanam.
  • Menyiram dilakukan 1-2 hari sekali atau apabila bedengan kelihatan kering, penyiraman dilakukan pada bedengan langsung atau sistem leb atau penggenangan parit untuk lahan kering.
  • Menyiram dihentikan 10 hari sebelum menuai.

Hama dan Penyakit

Perosak

  • Lalat Pengorok Daun (Liriomyza chinencis) semburan racun perosak berbahan aktif bensultap, klofenapir dan siromazin
  •  Ulat Bawang (Spodoptera exigua Hubn) semburan dengan racun serangga berbahan aktif pfofenofos, betasiflutrin, tiodikarb, karbofuran.
  • Trips (Thrips tabaci Lind dan Thrips pasvisipunus Karny) pengendalian dengan racun serangga berkesan yang berbahan aktif betaslifturin, piraklos.

Penyakit

  • Layu Fusarium (Fusarium oxysporum Hanz)
  • Tompok Ungu / Trotol (Alternaria porri)
  • Antraknosa (Collectrotichum gloeospoiroides)
  • Semburan dengan racun kulat: Dithane M45, Benelate, Antracol dan lain-lain.

Menuai dan Pascapanen

Tuai ditandai dengan 70% daun bertukar menjadi kuning dan tanaman rebah, daun kekuningan serta leher umbi telah kosong, umbi tersembul keluar, dan kulit umbi sudah terbentuk (berwarna merah). Umur tuaian untuk setiap jenis berbeza berkisar antra 60-70 hst.

Tuaian diusahakan dilakukan ketika udara cerah, cara menuai dengan mencabut keseluruhan tumbuhan dan umbi secara hati-hati. Hasil tuaian diikat 1 - 1.5 kg setiap ikatan, pelayuan atau curing sebelum bawang merah kering di tanah dengan menjemur 2 -3 hari di bawah terik sinar matahari dengan kedudukan daun di atas.

Sebelum benih disimpan dilakukan pengeringan 7 - 14 hari di tempat pengeringan hingga sampai kering askip, dengna kedudukan umbi dan daun dibolak-balik. Untuk mengetahui kesediaan umbi kering askip iaitu menyimpan sedikit contoh dalam beg plastik putih selama 24 jam, bila sudah tidak ada titik air dalam beg, bermakna sudah mencapai kering askip. Benih disimpan dengan cara menggantungkan ikatan-ikatan bawang merah pada para-para di gudang pada suhu 25-30 darjah celcius dan kelembapan 60 -80%.
Show Comments